CostaMagica  / Transatlantisk kryssning

2005-12-28 Sammanfattning

Nu har det gått nästan en hel vecka och vi börjar anpassa oss efter den svenska dygnsrytmen och klimatet.

I stort är vi mycket nöjda med resan även om det var lite strul. Hade vi inte haft Tina Gritti med oss som assistent hade resan mycket väl kunna bli ett stort misslyckande. Hon är guld värd. Vi är Tina skyldig ett stort tack och tusen kramar.

Det var bra att kunna packa upp i hytten och ändå komma till olika platser.

Vi försökte aldrig vara med på någon av de utflykter som rederiet arrangerade på de olika resmålen som säkert hade varit intressanta. De skedde oftast med en vanlig buss. Det var så kort tid i land och så vi ville strosa själva för att känna på folklivet och atmosfären.

Vi kan mycket väl tänka oss att göra en kryssning till i framtiden.

Det som var mest positivt var att fartyget var så väl handikappanpassat och den vänliga och hjälpsamma asiatiska personalen i restauranger och barer.

Det negativa var receptionen ombord som gav olika svar på samma fråga vid flera tillfällen. Det urusla internetcafét, alla de extra utgifter som debiterades. Man tog ut en serviceavgift på 6 Euro per dag och person + 15 % i serveringsavgift vid varje tillfälle. Den information som lämnades vid TVn i hytten var bristfällig. Dålig upplösning på TVn. Saknade en karta så vi kunde följa med.